Speciaal voor ouders

We vinden het fijn als ouders op allerlei manieren betrokken zijn bij onze school. Naast incidenteel meedoen met activiteiten bij groep van je kind(eren) kan je ook aansluiten bij een (of meer) van de werkgroep(en) van onze actieve medezeggenschapsraad of Ouderraad.

Medezeggenschapsraad

Elke school in Nederland heeft een medezeggenschapsraad (MR). De MR kan over alle schoolaangelegenheden het gesprek voeren en gevraagd en ongevraagd voorstellen doen en adviezen kenbaar maken. Ook kan de MR kan meebeslissen over het (voorgenomen) beleid van de school, waarbij de MR formele bevoegdheden heeft, die zijn vastgelegd zijn in de wet medezeggenschap scholen (WMS). Voorbeelden daarvan zijn:

  • vaststelling of wijziging van het beleid met betrekking tot het onderhoud van de school
  • vaststelling of wijziging van schooltijden
  • wijze van tussenschoolse opvang
  • wijziging van de schoolgids

De MR legt één keer per jaar verantwoording af aan de ouders en medewerkers van de school in haar jaarverslag.

De MR bestaat uit zes personen. Drie leden gekozen uit en door de ouders en drie leden uit het personeel.

  • Namens de ouders: Selwyn Jonker, Joris Dufils, Marizel Callanan
  • Namens het team: Esther van Diesen, Janine vd Ven, Desirée Renders

Onze MR heeft een eigen emailadres: [email protected]

Documenten van de medezeggenschapsraad

  • De agenda van de volgende MR vergadering op 04 november vind je binnenkort hier.
  • De notulen van de MR vergadering van 16 september vind je hier. 

Het activiteitenplan en/of het reglement van de MR kun je opvragen door een email te sturen naar de MR.

Ouderraad

Onze actieve ouderraad organiseert in overleg en samen met het team activiteiten die buiten het reguliere schoolprogramma. Denk daarbij aan het mede organiseren van Sint, Kerst, Carnaval en Laatste Schooldag,  Schoolreis, Schoolfotograaf, Boekenmarkt en het afscheid van groep 8 etc. Deze extra activiteiten zorgen de kinderen extra plezier kunnen beleven aan hun schooltijd. Daarnaast staat de ouderraad het team bij met hand- en spandiensten. Via de Ouderinfo worden ouders op de hoogte gehouden van de activiteiten die door de ouderraad samen met het team worden georganiseerd. In schooljaar 2024 – 2025 zitten de volgende ouders in de Ouderraad:

  • Petra van Tongeren
  • Ine Zeedzen
  • Anouk Verfeld
  • Kim Molhoek
  • Inge Schoondermark
  • Melissa de Laat
  • Yvonne van Haandel
Allergie-ouder

Op onze school wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met voorkomende allergieën. Hierbij kun je denken aan voedselallergieën, maar ook aan astma of huidallergieën. Natuurlijk is de groepsleerkracht in eerste instantie het aanspreekpunt voor ouders met een kind met een allergie. Maar voor groepsoverstijgende activiteiten, zoals diverse vieringen, is er ook een allergieouder, die het aanspreekpunt is voor ouders, leerkrachten en activiteitencommissies. Indien je kind een allergie heeft, kun je contact opnemen met onze allergie-ouder Melissa de Laat. Te bereiken via [email protected] of telefoon nummer 06-29301225.

Hoofdluis

De eerste dag na een vakantie worden alle kinderen van de school gecontroleerd op hoofdluis. Dit gebeurt door een werkgroep van ouders, met als doel het tijdig bestrijden van hoofdluis. We hanteren hierbij het luizenprotocol van het RIVM

Als er bij een kind hoofdluis wordt geconstateerd bellen wij de ouders met de vraag hun kind(eren) op te komen halen om meteen met de behandeling te kunnen beginnen. Als de ouders hun kind niet kunnen ophalen, vragen wij of hiervoor  vervanging geregeld kan worden. Mocht dit ook niet mogelijk zijn, blijft het kind natuurlijk gewoon op school.

GGD

Angélique Tinnemans is onze vaste contactpersoon binnen de GGD. Zij is jeugdverpleegkundige bij GGD Brabant-Zuidoost en wekelijks aanwezig op onze school.

Ouders kunnen bij haar terecht voor vragen over allerlei onderwerpen rondom het opgroeiende kind van 4-12 jaar. Je kunt bij haar terecht met allerlei vragen over bijvoorbeeld gedrag, sociale omgang, zindelijkheid, omgaan met emoties, etc. Soms kan het fijn zijn om even te sparren, maar een afspraak maken voor een gesprek is ook mogelijk. Angélique biedt een luisterend oor, denkt mee en probeert aan ouders nieuwe inzichten en informatie te geven.

Zij is elke maandagmiddag van 14.30 – 16.00 uur bij ons aanwezig.
Angélique is te bereiken via:

M5 melden

Voor kinderen vanaf leerjaar 4 en alle ouders van onze school is er de mogelijkheid om meldingen van grensoverschrijdend gedrag van medeleerlingen te doen. Je kunt daarbij denken aan het melden over:

  • je mag niet meedoen
  • je wordt uitgescholden
  • je wordt geslagen of geschopt
  • je vindt een bepaalde plek niet fijn
  • ze maken grapjes over je
  • ze maken spullen van je kapot of kwijt

Hier kun je melden

Ouder bijdragen

Als school vragen wij geen bijdrage van de ouders in de kosten voor de activiteiten die op school worden georganiseerd. De Oudervereniging vraagt wel een financiële bijdrage in de vorm van een contributie voor het lidmaatschap. Het niet betalen van de contributie van het lidmaatschap van de Oudervereniging, leidt er nooit toe dat jouw kind van enige activiteit, die tijdens lesuren wordt georganiseerd, wordt uitgesloten.

Ouderhulp

Praktische informatie voor ouders.

Onze actieve ouderraad organiseert in overleg en samen met het team activiteiten die buiten het reguliere schoolprogramma. Denk daarbij aan het mede organiseren van Sint, Kerst, Carnaval en Laatste Schooldag,  Schoolreis, Schoolfotograaf, Boekenmarkt en het afscheid van groep 8 etc. Deze extra activiteiten zorgen de kinderen extra plezier kunnen beleven aan hun schooltijd. Daarnaast staat de ouderraad het team bij met hand- en spandiensten. Via de Ouderinfo worden ouders op de hoogte gehouden van de activiteiten die door de ouderraad samen met het team worden georganiseerd. In schooljaar 2024 – 2025 zitten de volgende ouders in de Ouderraad:

  • Petra van Tongeren
  • Ine Zeedzen
  • Anouk Verfeld
  • Kim Molhoek
  • Inge Schoondermark
  • Melissa de Laat
  • Yvonne van Haandel

De eerste dag na een vakantie worden alle kinderen van de school gecontroleerd op hoofdluis. Dit gebeurt door een werkgroep van ouders, met als doel het tijdig bestrijden van hoofdluis. We hanteren hierbij het luizenprotocol van het RIVM

Als er bij een kind hoofdluis wordt geconstateerd bellen wij de ouders met de vraag hun kind(eren) op te komen halen om meteen met de behandeling te kunnen beginnen. Als de ouders hun kind niet kunnen ophalen, vragen wij of hiervoor  vervanging geregeld kan worden. Mocht dit ook niet mogelijk zijn, blijft het kind natuurlijk gewoon op school.

Op onze school wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met voorkomende allergieën. Hierbij kun je denken aan voedselallergieën, maar ook aan astma of huidallergieën. Natuurlijk is de groepsleerkracht in eerste instantie het aanspreekpunt voor ouders met een kind met een allergie. Maar voor groepsoverstijgende activiteiten, zoals diverse vieringen, is er ook een allergieouder, die het aanspreekpunt is voor ouders, leerkrachten en activiteitencommissies. Indien je kind een allergie heeft, kun je contact opnemen met onze allergie-ouder Melissa de Laat. Te bereiken via [email protected] of telefoon nummer 06-29301225.

Wat zeggen ouders over onze school?

Op Kindcentrum Antonius wordt mijn kind, maar ook wij als ouders, gezien en gehoord. Als ouders en school doen we samen de juiste dingen voor onze kinderen. We hebben hetzelfde doel. Er werken heel fijne leerkrachten, die snel reageren op vragen die ik heb. De school biedt
veel duidelijkheid en structuur aan mijn kinderen, staat open voor andere meningen en haalt die ook actief op. Het is fijn dat de school zo’n goed aanbod heeft zowel bij de ‘gewone vakken’ als bij het ‘thematisch werken’, waar mijn kinderen veel van leren. Elk kind krijgt de begeleiding die hij/zij
nodig heeft. Soms is dat extra hulp, uitleg, tijd of een ‘maatje’, voor de meer begaafde kinderen is er de Avonturiersgroep. De buitenschoolse activiteiten zijn écht super, die vind je nergens.

Wat is jullie aanpak tegen pesten?

Op Kindcentrum Antonius willen we dat alle kinderen zich veilig voelen. Je moet je immers veilig voelen om jezelf te kunnen ontwikkelen en gelukkig te kunnen zijn.

Wij doen er alles aan om het op school voor ieder kind (sociaal) veilig te maken, maar we weten ook dat dit niet altijd lukt. Met name buiten het zicht van ouders en/of leerkrachten kunnen er soms vervelende dingen gebeuren en elke keer dat het wel gebeurt, is een keer te veel!

Daarom hanteren wij de M5 aanpak!

De M5 aanpak maakt het (mede) mogelijk om onze school voor alle kinderen veilig te maken. Als volwassenen kunnen we voor de sociale veiligheid zorgen en kinderen kunnen daarbij helpen. De M5 aanpak omvat vier stappen: 

  1. Melden van grensoverschrijdend gedrag. Pas als we weten wat er gebeurt kunnen wij tot actie over gaan*;
  2. Trends met betrekking tot de meldingen bespreken met de kinderen in de groep;
  3. Indien nodig een melding bespreken met het kind waarover gemeld is. We praten dan kort over dat het gedrag moet stoppen en over wat er nodig is om te stoppen. Het gesprek houden we klein, omdat het kind weet waar het over gaat en nu iets anders moet gaan doen. We geven het kind de kans om op eigen kracht ander gedrag te laten zien en blijven dit dan goed volgen;
  4. Als blijkt dat het een kind niet lukt om op eigen kracht te stoppen dan bieden we helpende maatregelen.


Ouders worden ouders altijd geïnformeerd (door leden van de stuurgroep M5), nadat wij een individueel gesprek hebben gevoerd met hun kind over dit onderwerp.

Melden
Voor kinderen vanaf leerjaar 4 en alle ouders van onze school is er de mogelijkheid om meldingen van grensoverschrijdend gedrag van medeleerlingen te doen. Je kunt daarbij denken aan het melden over:

  • je mag niet meedoen
  • je wordt uitgescholden
  • je wordt geslagen of geschopt
  • je vindt een bepaalde plek niet fijn
  • ze maken grapjes over je
  • ze maken spullen van je kapot of kwijt

Hier kun je melden

Daarnaast worden structureel Rots en Waterlessen ingezet in alle leerjaren.

Ook hebben wij een antipestcoördinator (Helen van Zeeland) op school die ook in de stuurgroep  M5 zit en hanteren wij een pestprotocol.

Schoolcontactpersonen

Als ondanks de inzet van de M5 aanpak, de Rots en Waterlessen en het pestprotocol een kind of een ouder te maken krijgt met een ongewenste situatie, kan hij/zij die in vertrouwen bespreken met een van onze schoolcontactpersonen. Zij zullen de problemen van een kind of ouder aanhoren en het kind of de ouder doorverwijzen naar een instantie/persoon die hulp biedt. Nienke van Slageren en Desirée Renders zijn onze schoolcontactpersonen.

Hoe is jullie onderwijs ingericht?

Onze cursussen

De vakken: “Taal, Engels, spelling, technisch lezen (voor groep 3) en rekenen”, worden op onze school in de vorm van ‘cursussen’ aangeboden. De kinderen krijgen bij deze vakken eerst een korte activerende instructie, daarna gaan zij onder begeleiding de instructie inoefenen en afsluitend gaan zij zelfstandig (of in groepjes/tweetallen) aan de slag met het oefenen van wat zojuist geleerd is. Tot slot wordt er samen met de klas gereflecteerd op wat geleerd is en hoe dat is gegaan. Onze cursussen zijn dekkend voor de doorstroomtoets en op de kerndoelen en TULEdoelen gebaseerd. Ze bevatten de referentieniveaus voor taal en rekenen en sluiten aan bij de onderwijsbehoeften het kind. Daarnaast worden de cursussen waar nodig verdiept en verbreed, zodanig dat het kind een ononderbroken ontwikkeling kan doorlopen en goed wordt voorbereid op het vervolgonderwijs.

Ons thematisch werken

De vakken: “Aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, burgerschap, woordenschat, beeldende vorming, drama en digitale geletterdheid worden thematisch aangeboden. Elk thema doorloopt verschillende fases, waarbij er steeds goed gekeken wordt naar wat het kind aangeeft en/of nodig heeft. 

  1. Fase rood: kinderen maken kennis met het thema en de doelen binnen dit thema
  2. Fase oranje: kinderen leren over het thema en de voorkennis van kinderen wordt geactiveerd
  3. Fase geel: kinderen bedenken een onderzoeksvraag die bij het thema past
  4. Fase groen: kinderen gaan op zoek naar antwoorden op de onderzoeksvraag
  5. Fase blauw: kinderen verwerken de verkregen informatie tot een werkstuk/eindproduct
  6. Fase paars: kinderen presenteren het werkstuk/eindproduct aan de groep, ouders of anderen
  7. Fase wit: het thema wordt geëvalueerd


Binnen het thematisch werken leren kinderen toekomstgerichte vaardigheden zoals: “Plannen, communiceren, samenwerken, creëren, reflecteren, presenteren, samenwerken, verantwoorden, ondernemen en ICT vaardigheden”.

Wat onze school bijzonder maakt is het aanbod van

  1. Wetenschap-, en technieklessen verzorgd door Mad Science
  2. De lessen beeldende vorming verzorgd door een kunstenaar
  3. De gymlessen verzorgd door een vakleerkracht
  4. De lessen Rots en Water verzorgd door specialisten Rots en Water
  5. Het buitenschools aanbod verzorgd door externe aanbieders
  6. De Avonturiers verzorgd door de specialist hoogbegaafdheid
Wat houdt POINT 040 in?

POINT staat voor ‘Passend onderwijs voor Ieder Nieuw Talent, en 040 betekent regio Eindhoven.
POINT is een werkplaats voor onderwijsonderzoek met betrekking tot (hoog)begaafdheid en talentontwikkeling. Hier wordt de onderwijspraktijk en het wetenschappelijk onderzoek met elkaar verbonden. Wetenschappelijk onderzoek waarbij de onderzoekers samen met de leerkrachten het onderzoek vorm geven.

Doelstellingen POINT 040
Een duurzame, professionele leergemeenschap vormgeven waarin (ook na afloop) duurzaam samengewerkt wordt aan thema’s die aansluiten bij passend onderwijs;

  1. Kennisontwikkeling en kennisdeling door wetenschappers, scholen, Pabo aangaande (hoog)begaafdheid;
  2. Ontwikkelen van een onderzoekende houding en onderzoekend vermogen bij de participerende leerkrachten.

POINT op Kindcentrum Antonius
Stichting Best Onderwijs is sinds sept. ’20 aangesloten bij POINT040; vanuit ons kindcentrum neemt collega Gabriëlle Vernooij deel.  

Meer informatie
Op https://www.point013.nl/ leest u meer over de POINT werkplaats en de diverse onderzoeken, waaronder deze kennisclip.

Hebben jullie een ondersteuningsprofiel?

Schoolondersteuningsprofiel

In het schoolondersteuningsprofiel wordt een beeld gegeven van de mogelijkheden, grenzen en ambities die de school heeft als het gaat om het bieden van passend onderwijs aan leerlingen met specifieke (extra of aanvullende) onderwijsbehoeften.

Onze grenzen maar ook onze mogelijkheden worden schematisch weergegeven in hoofdstuk 4 en 5.

Uit dit document blijkt of de school voldoet aan de basisondersteuning die door het schoolbestuur en het samenwerkingsverband is vastgesteld. Bovendien wordt aangegeven voor welke leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften het team een arrangement heeft.

Op basis van dit overzicht kan het samenwerkingsverband bepalen voor welke kinderen op welke plek voorzieningen aanwezig zijn. Het schoolbestuur en het samenwerkingsverband kunnen vervolgens beleid ontwikkelen om te voldoen aan de zorgplicht voor het bieden van passend onderwijs aan alle leerlingen uit de regio. Zo vormen de schoolondersteuningsprofielen van alle scholen samen een belangrijke bouwsteen voor het ontwikkelen van beleid op onder andere de ondersteuningstoewijzing, de verdeling van middelen en het arrangeren van een goed antwoord op de onderwijsbehoeften van leerlingen.

Hier vindt u ons schoolondersteuningpsprofiel.

Ons schoolplan

We zijn trots op onze school en streven ernaar het unieke karakter van onze school te beschrijven in ons schoolplan!

Praktische zaken

Handige downloads en praktische informatie.

en_US