Onze school

Onze school vind je tussen de wijken Heivelden en Heuveleind in twee gebouwen die tegenover elkaar liggen. Op locatie Paardenhei geven we les aan de kinderen van leerjaar 8. Op locatie Vlinderhei krijgen alle andere kinderen les.

Onze visie op onderwijs

Alle kinderen hebben recht op het beste onderwijs, waarbinnen zij hun ontwikkelingsmogelijkheden optimaal kunnen ontplooien. Daarom leren wij kinderen kennis, vaardigheden en gedrag die hun zelfstandigheid vergroot en hun gevoel van eigenwaarde versterkt. Wij bieden hen, in een ondersteunende en veilige leeromgeving, tools om te gedijen in een snel veranderende wereld. In onze visie beschrijven wij wat wij verstaan onder goed onderwijs en hoe we kinderen helpen bij het leggen van een stevige basis voor hun toekomst

Om je te kunnen en durven te ontwikkelen tot een veerkrachtig persoon is het belangrijk dat je je veilig en geborgen voelt. Wij geloven dat dit het best lukt in een sfeer van openheid, duidelijkheid en rust. In een inspirerende omgeving, waarin er respectvol met elkaar wordt omgegaan en waar er oprechte aandacht voor de ander is. In een omgeving waar samenwerking en empathie centraal staan, voelen kinderen zich ondersteund om samen te groeien en te zorgen voor het welzijn van zichzelf en hun omgeving.

Op onze school zorgen we ervoor dat alle kinderen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen en op een   positieve, open en eerlijke manier worden benaderd. Daarom leren wij de kinderen een positieve, respectvolle, empathische en reflectieve houding te ontwikkelen, zodat zij zich kunnen ontplooien tot gemotiveerde, gelukkige en verantwoordelijke wereldburgers die een leven lang leren.

Wij moedigen kinderen aan hun interesses te ontdekken, nieuwsgierig te zijn, te verkennen en hun eigen pad van leren te vinden en te volgen en sluiten daarbij aan door het bieden van een betekenisvolle, uitdagende en stimulerende leeromgeving. Een omgeving waarin kinderen actief, gemotiveerd en betrokken zijn en worden aangemoedigd om hun unieke talenten te ontwikkelen. Hierdoor kunnen kinderen met vertrouwen uitdagingen aangaan in een steeds veranderende wereld.

Wij moedigen kinderen aan om zichzelf te zijn en helpen hen om autonomie en zelfstandigheid te ontwikkelen, zodat zij reflecteren en kritisch kunnen zijn op hun eigen leerproces en dit kunnen sturen. Dit helpt hen te groeien en zichzelf en de omgeving beter te begrijpen.

Wij helpen kinderen bij het ontwikkelen van toekomstgerichte vaardigheden, door samen te werken aan projecten die kinderen uitdagen creatief te denken en op een flexibele manier oplossingen te vinden voor complexe vraagstukken. Daarbij geloven wij dat creatief denken de basis vormt voor persoonlijke groei.

We moedigen kinderen aan om niet alleen kennis te vergaren, maar ook om te experimenteren, te begrijpen hoe en waarom je leert, fouten te omarmen als leermomenten en flexibiliteit te ontwikkelen.

Vanuit een betekenisvolle en doelgerichte aanpak (voor ons de sleutel tot succes) dragen wij bij aan de ontwikkeling van betrokken, oprechte, veerkrachtige en verantwoordelijke wereldburgers, die met trots naar hun persoonlijke groei en ontwikkeling kijken.

Het team

Elke dag staan wij voor de kinderen klaar om hen een fijne schooldag te bezorgen, waarin zij lekker hebben kunnen werken en spelen. Waarin zij mooie gesprekken hebben gevoerd en samen successen vierden. En waarna zij bij thuiskomst zeggen:
“Wat heb ik vandaag weer veel geleerd 😉”

Praktische zaken

Handige downloads en praktische informatie.

Schoolgids & schoolplan

   ○ Schoolgids
   ○ Schoolplan
   ○ School(jaar)kalender

Veiligheidsplan

   ○ Schoolspecifiek veiligheidsplan

Jaarverslagen

   ○ Jaarverslag 2023
   ○ Jaarverslag 2023 beknopt

Jaarplan

   ○ Jaarplan 2024

Jaarplannen en Jaarverslagen van voorgaande jaren zijn op te vragen bij school.

Protocollen Stichting Best Onderwijs

De Stichting Best Onderwijs heeft een aantal protocollen opgesteld voor de scholen, die onder haar bestuur vallen. U kunt hierbij denken aan:

   ○ Protocol sociale media
   ○ Veiligheidsplan
   ○ Gedragsprotocol
   ○ Medisch handelen

Hier wordt u doorgelinkt naar de website van Stichting Best Onderwijs, zodat u deze documenten kunt bekijken. 

Protocollen en beleid Schoolspecifiek

   ○ Jaarplan
   ○ School Ondersteuningsprofiel (SOP)
   ○ Aannamebeleid
   ○ Advies procedure
   ○ Maatwerk in onderwijstijd
   ○ Therapie onder schooltijd
   ○ Procedure schorsen en verwijderen
   ○ Dyslexieprotocol

Vakanties

Vakantie rooster schooljaar 2024 – 2025

Herfstvakantie
19 oktober t/m 27 oktober 2024
Kerstvakantie
21 december t/m 5 januari 2025
Voorjaarsvakantie
1 maart t/m 9 maart 2025
Meivakantie
19 april t/m 5 mei 2025
Hemelvaart
28 mei t/m 1 juni 2025
Tweede Pinksterdag
9 juni 2025
Zomervakantie
5 juli t/m 17 augustus 2025


Roostervrije middagen 2024 – 2025,

Kinderen vrij vanaf 12:30 uur

   ○ Vrijdag 18 oktober 2024
   (Voor herfstvakantie)
   ○ Vrijdag 20 december 2024
   (Voor kerstvakantie)
   ○ Vrijdag 28 februari 2025
   (Voor carnavalsvakantie)
   ○ Vrijdag 18 april 2025
   (Voor meivakantie)
   ○ Vrijdag 4 juli 2025
   (Voor zomervakantie)

Studiedagen 2024 – 2025, Kinderen vrij

   ○ Maandag 9 september 2024
   ○ Vrijdag 4 oktober 2024
   ○ Dinsdag 5 november 2024
   ○ Vrijdag 6 december 2024
   ○ Donderdag 30 januari 2025
   ○ Dinsdag 25 maart 2025
   ○ Woensdag 28 mei 2025  

Ons schoolplan

Wij zorgen ervoor dat alle kinderen hun ontwikkelingsmogelijkheden optimaal kunnen ontplooien. Wij leren  kinderen kennis, vaardigheden en gedrag die de zelfstandigheid van kinderen vergroot en het gevoel van eigenwaarde versterkt.
Hoe wij dat doen beschrijven wij in ons schoolplan. Ook lees je wat onze ontwikkelambities zijn voor de komende jaren.

Wat is jullie aanpak tegen pesten?

Op Kindcentrum Antonius willen we dat alle kinderen zich veilig voelen. Je moet je immers veilig voelen om jezelf te kunnen ontwikkelen en gelukkig te kunnen zijn.

Wij doen er alles aan om het op school voor ieder kind (sociaal) veilig te maken, maar we weten ook dat dit niet altijd lukt. Met name buiten het zicht van ouders en/of leerkrachten kunnen er soms vervelende dingen gebeuren en elke keer dat het wel gebeurt, is een keer te veel!

Daarom hanteren wij de M5 aanpak!

De M5 aanpak maakt het (mede) mogelijk om onze school voor alle kinderen veilig te maken. Als volwassenen kunnen we voor de sociale veiligheid zorgen en kinderen kunnen daarbij helpen. De M5 aanpak omvat vier stappen: 

  1. Melden van grensoverschrijdend gedrag. Pas als we weten wat er gebeurt kunnen wij tot actie over gaan*;
  2. Trends met betrekking tot de meldingen bespreken met de kinderen in de groep;
  3. Indien nodig een melding bespreken met het kind waarover gemeld is. We praten dan kort over dat het gedrag moet stoppen en over wat er nodig is om te stoppen. Het gesprek houden we klein, omdat het kind weet waar het over gaat en nu iets anders moet gaan doen. We geven het kind de kans om op eigen kracht ander gedrag te laten zien en blijven dit dan goed volgen;
  4. Als blijkt dat het een kind niet lukt om op eigen kracht te stoppen dan bieden we helpende maatregelen.


Ouders worden ouders altijd geïnformeerd (door leden van de stuurgroep M5), nadat wij een individueel gesprek hebben gevoerd met hun kind over dit onderwerp.

Melden
Voor kinderen vanaf leerjaar 4 en alle ouders van onze school is er de mogelijkheid om meldingen van grensoverschrijdend gedrag van medeleerlingen te doen. Je kunt daarbij denken aan het melden over:

  • je mag niet meedoen
  • je wordt uitgescholden
  • je wordt geslagen of geschopt
  • je vindt een bepaalde plek niet fijn
  • ze maken grapjes over je
  • ze maken spullen van je kapot of kwijt

Hier kun je melden

Daarnaast worden structureel Rots en Waterlessen ingezet in alle leerjaren.

Ook hebben wij een antipestcoördinator (Helen van Zeeland) op school die ook in de stuurgroep  M5 zit en hanteren wij een pestprotocol.

Schoolcontactpersonen

Als ondanks de inzet van de M5 aanpak, de Rots en Waterlessen en het pestprotocol een kind of een ouder te maken krijgt met een ongewenste situatie, kan hij/zij die in vertrouwen bespreken met een van onze schoolcontactpersonen. Zij zullen de problemen van een kind of ouder aanhoren en het kind of de ouder doorverwijzen naar een instantie/persoon die hulp biedt. Nienke van Slageren en Desirée Renders zijn onze schoolcontactpersonen.

Hoe is jullie onderwijs ingericht?

Onze cursussen

De vakken: “Taal, Engels, spelling, technisch lezen (voor groep 3) en rekenen”, worden op onze school in de vorm van ‘cursussen’ aangeboden. De kinderen krijgen bij deze vakken eerst een korte activerende instructie, daarna gaan zij onder begeleiding de instructie inoefenen en afsluitend gaan zij zelfstandig (of in groepjes/tweetallen) aan de slag met het oefenen van wat zojuist geleerd is. Tot slot wordt er samen met de klas gereflecteerd op wat geleerd is en hoe dat is gegaan. Onze cursussen zijn dekkend voor de doorstroomtoets en op de kerndoelen en TULEdoelen gebaseerd. Ze bevatten de referentieniveaus voor taal en rekenen en sluiten aan bij de onderwijsbehoeften het kind. Daarnaast worden de cursussen waar nodig verdiept en verbreed, zodanig dat het kind een ononderbroken ontwikkeling kan doorlopen en goed wordt voorbereid op het vervolgonderwijs.

Ons thematisch werken

De vakken: “Aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, burgerschap, woordenschat, beeldende vorming, drama en digitale geletterdheid worden thematisch aangeboden. Elk thema doorloopt verschillende fases, waarbij er steeds goed gekeken wordt naar wat het kind aangeeft en/of nodig heeft. 

  1. Fase rood: kinderen maken kennis met het thema en de doelen binnen dit thema
  2. Fase oranje: kinderen leren over het thema en de voorkennis van kinderen wordt geactiveerd
  3. Fase geel: kinderen bedenken een onderzoeksvraag die bij het thema past
  4. Fase groen: kinderen gaan op zoek naar antwoorden op de onderzoeksvraag
  5. Fase blauw: kinderen verwerken de verkregen informatie tot een werkstuk/eindproduct
  6. Fase paars: kinderen presenteren het werkstuk/eindproduct aan de groep, ouders of anderen
  7. Fase wit: het thema wordt geëvalueerd


Binnen het thematisch werken leren kinderen toekomstgerichte vaardigheden zoals: “Plannen, communiceren, samenwerken, creëren, reflecteren, presenteren, samenwerken, verantwoorden, ondernemen en ICT vaardigheden”.

Wat onze school bijzonder maakt is het aanbod van

  1. Wetenschap-, en technieklessen verzorgd door Mad Science
  2. De lessen beeldende vorming verzorgd door een kunstenaar
  3. De gymlessen verzorgd door een vakleerkracht
  4. De lessen Rots en Water verzorgd door specialisten Rots en Water
  5. Het buitenschools aanbod verzorgd door externe aanbieders
  6. De Avonturiers verzorgd door de specialist hoogbegaafdheid
Hebben jullie een ondersteuningsprofiel?

Schoolondersteuningsprofiel

In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) geven wij een transparant beeld van onze school, onze expertise, onze (extra) voorzieningen en van onze mogelijkheden die wij kunnen bieden in het kader van passend onderwijs aan alle kinderen. Ook geven wij aan waar onze grenzen liggen in het begeleiden en ondersteunen van kinderen met specifieke (extra/aanvullende) onderwijsbehoeften. Met ons SOP willen we alle partijen een duidelijk beeld  geven van de (on)mogelijkheden onze school, zodat de juiste keuzes gemaakt worden, waarbij het belang van het kind steeds ons uitgangspunt is. 

Hier vindt u ons schoolondersteuningpsprofiel.

Partou

Buitenschoolse opvang bij Partou (BSO)

Op de buitenschoolse opvang van Partou heeft je kind plezier en ontspanning samen met vriendjes. Buiten spelen, een spannend spel doen, een dansworkshop of even rustig lezen. Je kind kiest zelf waar hij zin in heeft. Via de app ontvang je foto’s en berichtjes over wat je kind beleeft op de BSO. 

Kinderen hebben daarnaast een programma die ze zelf mee in mogen plannen. Zo vindt een kind het leuk om grote bordspelen buiten te doen, of een voetbal toernooi, maar ook kleren maken voor de pop of koken in de keuken. Voor ieder kind is er iedere dag iets leuks te doen. Kinderen mogen actief meedenken over het programma tijdens de schoolvakanties. En natuurlijk is er ook ruimte voor een rustmoment.

Ook tijdens schoolweken zijn er leuke activiteiten op de locaties. Zoals bewegen, naar buiten en workshops komt regelmatig voor.
Samen met vrienden en vriendinnen ontspannen na een drukke schooldag, activiteiten ondernemen,  plezier maken, dat is wat kinderen willen. 

Ook tijdens de schoolvakanties en op studiedagen verzorgt Partou opvang. Er is dan altijd iets extra’s te beleven. Bijvoorbeeld een dagje naar het bos met de boswachter of we gaan spelen in een van de vele speeltuinen in de buurt. Elk jaar nemen we deel aan de sport/scoutingsdagen van de Wilhelmina Boys. We organiseren toffe workshops, zoals zandschilderen, schermen en yoga!

We werken samen met Partou op de volgende locaties

Locatie Vlinderhei, Best
Locatie Wildheuvel, Best

Hier mag je groot worden

Kindcentrum Antonius werkt sinds enkele jaren samen met kernpartner Partou in een zogenaamd Kindcentrum. In de praktijk ziet u dit o.a. terug in het samen afstemmen van de thema’s. Daarnaast maken de kinderen van Partou al kennis met de kleutergroepen, voorafgaand aan de start op de basisschool. Dit vergemakkelijkt de overgang naar de basisschool wanneer een kind 4 jaar wordt.

Er wordt constant gewerkt aan verdere inhoudelijke verdieping in deze samenwerking. Er zijn o.a. structurele overlegmomenten ingepland. In schooljaar 2016-2017 heeft de peuteropvang haar intrek genomen in het hoofdgebouw van de school. Dat heeft  de samenwerking verdiept en gemakkelijker gemaakt.

De focus ligt op het samen vormen van een team en elkaar op onderwijsinhoudelijk en pedagogisch vlak nog beter vinden en versterken. Hiervoor gebruiken we onze jaarlijkse gezamenlijke studieavonden en aanwezigheid bij het Lentefeest van school bij Partou. Daarnaast hechten we waarde aan het uitdragen van de samenwerking richting onze ouders. In de afgelopen jaren is de inhoudelijke kant van het partnerschap verder uitgediept, in relatie tot onze hernieuwde visie.
Dan ligt er de vraag: Hoe werken we beter samen aan de ononderbroken ontwikkeling van onze kinderen? Uiteindelijk staat er een samenwerkingshuis waarin rollen, taken en verantwoordelijkheden voor ieder helder zijn. Er is sprake van een gezamenlijke visie, gezamenlijke teamactiviteiten en er zijn gezamenlijke vergadermomenten. Er wordt dan ook gewerkt met een vorm van een gezamenlijke begroting en het leiderschap is helder geregeld.

Schooltijden en
Overblijven

Onze school heeft een continurooster in het 5 gelijke dagen model.
Dat betekent dat alle kinderen van maandag tot en met vrijdag van 08.30 – 14.00 uur naar school gaan. Om 08.20 uur gaan de deuren open en de kinderen gaan dan naar hun groep, waarna om 08.30 de les begint.

De kinderen gaan in de ochtend een kwartiertje buitenspelen, samen met hun leerkracht. Voor of kort nadat zij naar buiten gaan, kunnen zij een kleine versnapering eten. Tussen de middag spelen de kinderen buiten met hun leerkracht, waarbij ook een ondersteuner aansluit.

Alle kinderen blijven tussen de middag op school en lunchen in principe met hun eigen leerkracht.

Wij vinden het belangrijk dat er een gezonde versnapering en/of lunch gegeten wordt. We gaan ervan uit dat ouders ons daarbij meehelpen, door gezond gedrag te stimuleren en een gezonde lunch en versnapering mee te geven aan hun kind(eren).

en_US