Les schrijven

Deze week leren de kinderen bij taal hoe ze een instructietekst (stappenplan) moeten schrijven. In de klas heb ik de kinderen eerst laten overleggen welke stappen er nodig zijn om mij een broodje met vlokken te laten smeren (programmeerles de hagelslagrobot en tevens een oefening van mondelinge communicatie). Vervolgens hebben ze de stappen opgeschreven op schrift en zijn we gaan kijken of ik met de door hen bedachte stappen mijn broodje kon smeren (reflectie en tekst herschrijven indien nodig). Nu begrijpen de kinderen hoe je een instructietekst schrijft. De verwerking uit het werkboek taal is vervolgens aangepast, zodat het beter past binnen het thema natuurkrachten. De kinderen zijn een instructietekst gaan schrijven voor een proefje over licht, geluid, magnetisme, elektriciteit of bijv. de werking van een vulkaan. Deze proefjes gaan we de komende weken ook daadwerkelijk in de klas uitvoeren. We nemen dan de proef op de som. Is de instructietekst volledig en duidelijk (reflecteren op elkaars werk)? Tevens een betekenisvolle les en de betrokkenheid was dan ook zeer hoog!

Uit de hand gelopen hobby of praktische rekenles?

Sinds het begin van dit schooljaar is er een besmettelijk virus in de klas ontstaan....het vingerhaakvirus. Steeds meer kinderen vingerhaken tijdens het overblijven en thuis. Enkele leerlingen hebben al hun creaties aan elkaar gebonden. Vandaag hebben we gemeten hoe lang de gehaakte slinger inmiddels was. Maar liefst 62,5 meter of zoals anderen ook zeiden 62 m en 5 dm of 62 m en 50 cm. Het omrekenen van maten uit de rekenlessen van vorige week zijn dus blijven hangen. Ook juf Pepien kwam even kijken. De kinderen waren trots.

Nieuwe bankbiljetten

Een paar weken geleden werd er in het nieuws aangegeven dat de huidige eurobiljetten een nieuw uiterlijk moeten gaan krijgen. Ze gaan al lang mee en een make-over moet ze herkenbaarder maken voor de jongere generaties.

Dit nieuws hebben we dan ook gebruikt voor de opdracht waar de leerlingen deze week mee gestart zijn. Het ontwerpen van nieuwe eurobiljetten. In groepjes van 4 of 5 bedenken ze eerst een gezamenlijk thema. Daarna worden de afbeeldingen per biljet bepaald. Inmiddels zit deze fase er op en hebben alle groepjes keuzes gemaakt.

Nu worden de komende lessen de kladversies gemaakt waar op veel details gelet moet gaan worden. Denk aan zaken als: datum uitgifte, echtheidskenmerken, waardebepaling, handtekening, maar ook aan de samenwerking binnen het groepje zodat duidelijk te zien is dat de biljetten uit dezelfde serie komen.

Bedachte thema's zijn: bedreigde dieren uit Europa, het heelal (ons zonnestelsel), gezond voedsel, smileys, de evolutie van de mens

Alvast een paar foto's van de start.



Film educatie op school

Vandaag hadden we een workshop Filmeducatie. Alles kwam voorbij; regisseur, producent, acteur, grimeur/make-up, licht & geluid, programmaleider, script maker, storyboard maker en nog veel meer. Iedere 10 minuten een andere opdracht in kleine groepjes; story cubes (maak je eigen verhaal met totaalshot, medium shot en close-up), vrdeel de rollen voor het makenvan een film en zoek de bijbehorende probs (spullen), uitbeelden van woorden (inleven als een acteur...soort 30 seconds) en stop motion filmpje maken.

Daarna met de hele klas een mini film gemaakt. Tom als cameraman, Amee voor het geluid, Marijn als regisseur, juf als "klapper" (script 1, shot 1 en take 1).... acteurs Brent (als Teun), Morris (als meester), Noa ( als pester, propjesgooier) de klas als figuranten in de film.

Het was echt erg geslaagd. De eindresultaten worden binnenkort naar mij gestuurd. We zijn benieuwd.

O ja..... de aftiteling van de film verdient wel degelijk ook aandacht... al die mensen hebben bijgedragen aan het tot stand komen van de film. Dat is iets wat we vandaag hebben ontdekt en geleerd.


Ozobots

Vandaag verrasten onze ondernemers van BestTechLab (Sophie en Naomi) ons met een spontane les met de Ozobots. De kinderen mochten een route maken voor deze kleine robotjes, met daarin opdrachten die met kleurtjes aangegeven konden worden. Een uur lang zijn onze kids geboeid en enthousiast hiermee bezig geweest. Erg leuk!! Dank jullie wel dames!!

Work in progress -thematisch werken NATUURKRACHTEN

Proefjes doen als inleiding...iets met scheerschuim, spekjes en luchtdruk. Een interessante les door Harold over energie, zonnepanelen etc etc.

Daarna zelf aan de slag...

Startcards, mindmaps maken en onderzoeksvragen bedenken over die startcard.

(Voorkennis activeren -rode fase/ Voorbereiden, verkennen en nieuwsgieriger worden, dingen willen weten - oranje en gele fase)

De volgende stap komt er aan..... onderzoek uitvoeren oftewel op zoek naar het antwoord op onze vragen (groene fase) Wordt vervolgd.

Excursie IVN de Pailjaart

Samen met 2 gidsen, 3 ouders en 1 juf gingen we op de fiets naar de Pailjaart. Altijd spannend fietsen met een groep, maar het ging top!

We hoopten dat we de herten zouden zien, maar helaas. De kinderen waren wel echt heel stil!

Toch handig een mobiele telefoon wanneer je als juf de klas kwijt bent omdat er een fiets van een kind niet meer lekker liep. Een inleidend praatje, de groepjes op de speurtocht zetten en aan de slag.

Vogels spotten, paddestoelen onderzoeken, bomen meten, kikkers ontdekken en nog veel meer.

Zelfs roze paddestoelen en met de hulp van Google hebben we ontdekt dat het hier gaat om de roze pronkridder. Weer wat geleerd! Zelfs de gidsen van het IVN.

Het was een geslaagde ochtend.

Verrassingsbezoekje

Hoi allemaal,

Gisterochtend werden de kinderen (blij) verrast door een bezoekje van mijn hond Flo🐾 Ze wisten dat er na de gym een klein meisje zou komen kijken, maar Flo hadden ze niet verwacht. Bij binnenkomst werd ze helemaal plat geknuffeld. Wat later toen iedereen op hun plaats zat is ze op haar gemakje door de klas gaan snuffelen en werd ze weer lekker gekroeld door de kinderen. Flo vond het heerlijk en de kinderen hebben er ook van genoten. Eenmaal thuis is ze snel in haar mandje gedoken om bij te komen van deze fijne drie kwartier met de kids.

Het zit er weer op..... Kinderpostzegels 2021.

Wat een toppers in leerjaar 7. Wij zijn een trotse meester en een trotse juf.


740 verkopen gedaan met zijn allen.

Opbrengst: €9567,66

Daar kunnen veel kinderen in deze (voorbije) moeilijke tijd MEER KRACHT door krijgen.

Kinderpostzegels 2021

We zijn begonnen!!!!

De kinderen hebben er zin in.

Olie B Bommel postzegels, kaarten, shopper, kerstkaarten, theepakket, bloembollen, pleisters...... Er zit vast iets leuks bij.

We wensen de kinderen uit leerjaar 7 veel succes.